Prečo by sa mali banky obávať vstupu Amazonu do finančného sektora

Prečo by sa mali banky obávať vstupu Amazonu do finančného sektora

Spoločnosť Amazon v súčasnosti plánuje spustiť poskytovanie bankových služieb a je veľmi pravdepodobné, že okamžite sa v tomto smere stretne s významným dopytom zo strany spotrebiteľov.

A to by mohlo byť naozaj zlou správou pre tradičné retailové banky.

Poradenská firma Bain & Co. vo svojom najnovšom prieskume dokladuje, že o bezplatný bežný účet z dielne giganta v oblasti elektronického predaja by bol skutočne veľký záujem. Podľa výsledkov zrealizovanej štúdie by sa na súčasnom trhu o takúto službu zaujímal významný objem spotrebiteľov, pričom mnohí z nich sú aktuálne predplatiteľmi služby Amazon Prime. Spoločnosť Bain tiež uviedla, že spotrebitelia v rámci tejto otázky vyjadrili oveľa viac lojality voči spoločnosti Amazon než voči národným, alebo dokonca regionálnym bankám.

Analytici Gerard du Toit a Aaron Cheri, ktorí sa podieľali na zostavovaní prieskumu, vysvetlili: „Naša štúdia jasne naznačuje, že spoločnosť Amazon môže počítať so značným dopytom po základných bankových službách. Amazon z tohto dôvodu predstavuje nepopierateľnú hrozbu pre inštitúcie podnikajúce v tradičnom bankovom sektore.“

Denník Wall Street Journal v priebehu marca oznámil, že spoločnosť Amazon rokovala s investičnou bankou JP Morgan Chase o bankovom účte, ktorý by online predajca následne ponúkal svojim zákazníkom. Táto správa sa na verejnosti objavila po dlhých mesiacoch špekulácií o tom, že spoločnosť zvažuje svoj vstup do finančného priemyslu. Spoločnosť Amazon zatiaľ síce oficiálne nepredstavila svetu žiadne bankové služby, ale trhoví analytici očakávajú, že sa tak stane už v blízkej budúcnosti.

Spotrebitelia by radi bankovali s Amazonom

Ak Amazon nakoniec uvedie na trh vlastné bankové služby, spotrebitelia sa k nim pravdepodobne postavia s otvorenou náručou. Agentúra Bain vo svojom prieskume zistila, že približne 65% predplatiteľov služby Amazon Prime by využilo bezplatný bankový účet od tejto spoločnosti, ak by zákazníci s jeho využitím získavali naspäť 2% z hodnoty vykonaných nákupov na predajnom portáli.

Takáto alternatíva je však zjavne atraktívnou aj pre mnohých spotrebiteľov, ktorí v súčasnosti nevyužívajú službu Amazon Prime. Približne 43% takýchto zákazníkov spoločnosti Amazon uviedlo, že bezplatný bankový účet od tohto predajcu je dobrým nápadom. Rovnaký názor vyjadrilo aj 37% spotrebiteľov, ktorí aktuálne vôbec nie sú zákazníkmi spoločnosti Amazon.

Tradičný poskytovatelia bankových služieb by sa však mali obávať ešte jedného záveru prieskumu – spotrebitelia patriaci do mladších vekových kategórií totiž prejavili o finančné služby od Amazonu omnoho vyšší záujem ako respondenti vo vyššom veku. Agentúra Bain uviedla, že až viac ako 60% spotrebiteľov vo veku od 18 do 34 rokov by súhlasilo s využívaním bezplatného bankového účtu od internetového predajcu. Pre porovnanie, takúto odpoveď poskytlo iba menej ako 40% spotrebiteľov vo veku nad 55 rokov.

Treba tiež poznamenať, že mladší spotrebitelia sú vo všeobecnosti omnoho náchylnejšími na zmenu poskytovateľa finančných služieb ako príslušníci starších vekových kategórií.

Pre banky je tiež znepokojujúcou skutočnosť, že záujem o využívanie bankových služieb predajného giganta narastal priamo úmerne so zvyšujúcim sa príjmom respondentov – a to pri spotrebiteľoch všetkých vekových skupín. Toto zistenie je dôležité z jednoduchého dôvodu. Bohatší spotrebitelia totiž majú tendenciu byť pre banky omnoho výhodnejšími zákazníkmi než spotrebitelia s nižšou hodnotou majetku.

Zákazníci spoločnosti Amazon sú lojálnejší ako klienti bánk

Spoločnosti Amazon sa otvorila príležitosť vstúpiť do finančného sektoru z dôvodu, že aktuálne sa pýši omnoho vyššou lojalitou svojich zákazníkov ako väčšina komerčných bánk. Vyplýva to z analýzy portálu Net Promoter, ktorý monitoruje skúsenosti a názory zákazníkov s ohľadom na svetové značky a inštitúcie. Štúdia agentúry Bain zistila, že kým veľký podiel respondentov by vrelo odporúčal spoločnosť Amazon svojim známym, to isté sa ani zďaleka nedá povedať o vzťahu k tradičným bankám.

Portál Net Promoter uvádza, že elektronický obchodný gigant dosiahol skóre lojality o hodnote až 47 bodov, kým kolektívne skóre regionálnych bánk dosahovalo hodnotu iba 31 bodov. Pri národných bankách predstavovalo toto skóre iba 18 bodov.

Du Toit a Cheris vo svojej správe uviedli, že banky zaznamenali výrazne nižšie skóre lojality najmä medzi tými spotrebiteľmi, ktorí by mali záujem využívať bezplatný bankový účet spoločnosti Amazon. Na druhej strane sa zdá, že spotrebitelia, ktorým by bankový účet od predajnej spoločnosti nevyhovoval, sú relatívne lojálni voči svojej súčasnej banke.

Analytici tento záver vysvetlili nasledovne: „Úroveň spotrebiteľskej lojality voči bankám je pravdepodobne hlavným faktorom, ktorý rozhodne o tom, aký podiel klientov tradičných finančných inštitúcií sa rozhodne zmeniť svojho poskytovateľa bankových služieb. Čím nespokojnejší sú spotrebitelia so svojou bankou, tým viac budú ochotní zvažovať ponuku spoločnosti Amazon.“

Ak sa spoločnosť Amazon naozaj rozhodne vstúpiť do sektora finančných služieb, bude na ňu čakať atraktívna zákaznícka základňa. Dáta agentúry Bain naznačujú, že zákazníci spoločnosti Amazon obvykle disponujú vyššou hodnotou osobného majetku a vyššími príjmami ako priemerný Američan. Poradenská spoločnosť tiež uviedla, že zákazníci spoločnosti Amazon sú súhrnne zodpovední približne za 75% celkového bohatstva Spojených štátov, zatiaľ čo predplatitelia služby Amazon Prime pokrývajú približne 45% tohto objemu.

Čo stojí za úspechom Amazonu

Nedá sa poprieť, že lojalita zákazníkov je v súčasnom svete mimoriadne hodnotnou komoditou. Ako sa však online predajcovi podarilo získať si lojalitu takej významnej zákazníckej základne? Amazon je aktuálne jednou z najznámejších spoločností na svete, pričom svoje služby poskytuje vo viacerých globálnych regiónoch ako ktorákoľvek iná organizácia na svete. Tento úspech spočíva v mimoriadne efektívnom brandingu.

Branding a budovanie značky sa môže zdať náročnou úlohou, keď je reč o spoločnosti, ktorá predáva jednoducho „všetko“. Najväčšiemu elektronického obchodu sa to však podarilo obzvlášť dobre, v dôsledku čoho sa názov spoločnosti Amazon stal prakticky synonymom online nakupovania.

Identita značky a príbeh spoločnosti

Skromné začiatky spoločnosti Amazon patria medzi najznámejšie príbehy vo svete podnikania. Tento príbeh sa zároveň stal obrovským faktorom pri budovaní súčasného vzťahu spoločnosti k jej zákazníkom. Milióny ľudí vedia o tom, že Jeff Bezos opustil dobre platené zamestnanie, len aby založil start-upové internetové kníhkupectvo, ktoré spočiatku spravoval zo svojej garáže. Spoločnosť Amazon sa však mimoriadne rýchlo stala obchodom, ktorý predáva „všetko a po celom svete“. Jedná sa skrátka o príbeh ako z rozprávky, ktorý je zárukou toho, že spoločnosť Amazon výrazne vyčnieva zo zástupu svojich konkurentov. Dodnes si navyše udržiava reputáciu spoločnosti, ktorá kladie svojich zákazníkov na prvé miesto.

Jedinečnosť značky

Nie je tajomstvom, že spoločnosť Amazon využije každú príležitosť na to, aby sa jasne odlíšila od konkurenčných podnikov. A to nie iba svojím príbehom, ale aj širokou ponukou tovarov, prístupom k zákazníkom a cenami. Spoločnosť Amazon sa spočiatku propagovala ako „najväčšie kníhkupectvo na svete“, avšak po svojom exponenciálnom raste zmenila túto frázu na „najväčší online obchod na svete“. Neuveriteľne široký sortiment a výhodné cenové ponuky budú neustále odlišovať tohto online predajcu od ostatných hráčov predajného sektora. Prioritné zameranie na zákazníkov zase prispeje k tomu, že spoločnosť bude neustále zlepšovať skúsenosti zákazníkov na svojich stránkach.

Konzistentný prísľub značky

Konzistentný prísľub značky je jedným z najvýznamnejších činiteľov, ktoré prispeli k explozívnemu nárastu spoločnosti, celosvetovej expanzii a neutíchajúcej popularite medzi spotrebiteľmi. Z podnikateľského hľadiska však nie je jednoduché udržať si takúto konzistenciu. Jeff Bezos napriek tomu dokázal zabezpečiť, že zákazníci spoločnosti Amazon sa budú počas nakupovania v online prostredí neustále stretávať s čo možno najpozitívnejšími skúsenosťami. Každý prvok podnikania tejto spoločnosti je navrhnutý tak, aby v čo najväčšej miere slúžil jej zákazníkom. Takáto záruka zásadne prispieva k lojalite spotrebiteľov, čo následne spôsobuje, že predajný gigant si môže dovoliť experimentovať s novými službami.

Iba čas ukáže, s akými ohlasmi sa skutočne stretnú plánované bankové služby spoločnosti Amazon, no v každom prípade je veľmi pravdepodobné, že aj tento revolučný projekt Jeffa Bezosa je na dobrej ceste za budúcim úspechom.

Pridané: 19. 09. 2018

Bude Vás zaujímať

Neudržateľne zadlžené spoločnosti a fatálne nedostatky rezervných mien

Je zaujímavé, že neočakávané dôsledky sa iba zriedka ukážu byť...

čítať ďalej...

10 vecí, ktorých sa musí zrieknuť každý milionár

  Celosvetovo uznávaný autor Steve Siebold, ktorý si vlastnými silami...

čítať ďalej...

Odber noviniek